ריאיון עם אמנון אבי-גיא, מנכ"ל Robotize, חטיבת הרובוטיקה של חברת מיטווך

כמה מילים על פעילות החטיבה?

"Robotize הוקמה לפני כשלוש שנים ומציעה פתרונות רובוטיקה, קובוטיקה ואוטומציה, מהמתקדמים בעולם, למגוון תחומים – רפואה, תעשייה, לוגיסטיקה, ניקיון, חינוך, וגם לקמעונאות (קניונים) ומלונאות, שבהם נתמקד בתערוכה".

"אנו פועלים עם מספר חברות רובוטיקה ואוטומציה מהמובילות בעולם, ועוסקים בשיווק, ביישום, בהטמעה ובתחזוקה של פתרונות רובוטיקה בהתאם לצורכי הלקוח. כשמדובר בתחום הניקיון למשל, יש לנו מגוון רחב מאד של פתרונות רובוטיים המיועדים לכל סוגי המשטחים ולחללים בכל גודל".

בוא נתמקד בתחום המלונאות

"מדובר ברובוטים לניקיון ורובוטים לשינוע. למשל, במסעדת הלובי במלון קראון פלזה בתל אביב פועל רובוט שמשנע ארוחות מהמטבח לשולחנות של האורחים. המלון הוא זה שיחליט אם האורחים ייטלו בעצמם את המנות שלהם ממדפי הרובוט או שמלצר מגיש להם. כמובן שהרובוט מפנה את הכלים בגמר הארוחה. מבחינת צוות המטבח והמלצרים יש כאן חיסכון גדול מאוד בזמן ומבחינת האורחים יש כאן שיפור ברמת השירות. במקומות מסוימים צוות המלון מעניק לעובד שם חיבה, ואף מצמידים לו תגית שם".

"הרובוטים לניקיון נותנים מענה למחסור המשמעותי בעובדי ניקיון. מזה שנים מנהלי הניקיון בבתי המלון מתלוננים על מצוקת כוח אדם, על עובדים ש'מבריזים'. הרובוטים ממלאים במקומם את רוב המשימות הנוגעות לניקוי שטחים – שאיבת אבק, טיאטוא, שטיפה וקרצוף. יש רובוטים שיודעים לבצע מספר משימות, ויש רובוטים ייעודיים למשימה ספציפית. היום, השיח על רובוטים לניקיון הוא מובן מאליו, אבל עד לפני כשלוש שנים כל הסיפור הזה היה קיים רק בתיאוריה ומספר טכנולוגיות היו צריכות להבשיל כדי שהתיאוריה תהפוך למעשה – למשל, משך העבודה של הסוללה בטעינה אחת. כיום רובוטים עובדים בין שעתיים לשמונה שעות, מתריעים שהסוללה עומדת להתרוקן, ואז מפנים את עצמם לנקודת טעינה. רובוטים שוטפים ירוקנו את מיכל המים המלוכלכים וימלאו מים נקיים. הרובוטים מצוידים במערכת ניווט אוטונומית – הרובוט לומד את הסביבה שהוא אמור לנקות, בונה לעצמו מפה, שומר אותה אצלו וגם בענן, וכך הוא יודע להתמצא במרחב בדיוק של סנטימטר. הוא מזהה בני אדם, רובוטים אחרים ומכשולים אחרים ויודע לעקוף אותם. חלק מהרובוטים יודעים לזהות ולתקשר עם רובוטים אחרים/נוספים שפועלים באותם תאי שטח. חלק מהרובוטים 'מדברים', גם בעברית, ויבקשו (בנימוס) מאנשים העומדים בדרכם: 'סליחה, אתה מפריע לי בעבודה'. הרובוטים מדווחים בצורה מדויקת מה הם ניקו ומה הם לא ניקו ואפילו משרטטים את מפת השטח שנוקה".

"את הרובוט השואב Whiz i , שפיתחה חברת סופטבנק רובוטיקס היפנית, כבר התקנו בעשרות בתי מלון, משרדים ומתחמים שונים. הרובוט פותח מתוך מחשבה שיעבוד ביחד, כתף אל כתף עם צוות הניקיון. בינתיים אנו רואים שיתוף פעולה מעולה עם צוותי הניקיון בבתי המלון. הרובוט לא מחליף את עובדי הניקיון, אלא הופך לחלק מהצוות, מקבל משימות והתוצאות מעולות".

"יש לנו רובוטים שמנקים ושוטפים חניונים (בעיקר בלילה, ומדובר כאן בחיסכון כספי גדול מאד), מחסנים לוגיסטיים, מפעלים, משרדים, חדרי אוכל וקניונים (בשעות שהם מתרוקנים מאנשים)".

"יש לנו רובוטים במעבדות של קופת חולים לאומית וקופת חולים מאוחדת, המשמשים להובלת דגימות הדם והשתן של המטופלים אל המעבדה. הם חוסכים עשרות שעות עבודה של לבורנטים ושליחים".

אז מי הלקוחות שלכם?

"חברות הייטק כמו סאפ, מיקרוסופט וברודקום, מוסד חינוך כמו אוניברסיטת תל אביב, מפעלי תעשייה כמו חברת הטקסטיל נילית, ובימים אלה ממש אנחנו מתקינים רובוטים בבית החולים רמב"ם".

ומה תציגו בתערוכה?

"כאמור, נציג את רובוט הניקיון Whiz i ואת רובוט המשלוחים האוטונומי – Delivery Robot X1 המיועד למסעדות, בתי קפה, בתי מלון וקייטרינג ".

"נציג גם לראשונה את הרובוט המהפכני – רובוט רב תכליתי שיודע לנגב אבק, לשאוב, לשטוף ולקרצף והכל במכשיר אחד".

"כמו כן נציג את כל מגוון הרובוטים לניקיון של חברת Gausium המותאמים למגוון חללים ומשטחים, וניתן גם להפעילם באופן ידני".

ומה בעתיד?

"בימים אלה אנו עובדים על אינטגרציה בין רובוטים למעליות, בבתי מלון למשל, כדי שהרובוטים יידעו לנוע באופן עצמאי בין הקומות באמצעות תקשורת ישירה עם המעליות. הרובוט יוכל לתקשר עם הענן של חברת המעליות, להזדהות ולציין לאיזו קומה הוא צריך להגיע. הפיתוח יסתיים במהלך הרבעון השני של 2023".

צילום באדיבות Robotize by Mittwoch

רובוט ניקיון רב תכליתי אוטונומי – Phantas

רובוט ניקיון רב תכליתי אוטונומי – Scrubber 50

רובוט שיתופי (קובוט) לשאיבת אבק וטאטוא – Whiz-i