ריאיון עם אלי מרון, בעלים ומנכ"ל משותף של סינרגיה גרופ, מנחה כנס הקמעונאות "קופה ראשית"

"קופה ראשית" -הכנס השנתי של ענף המזון והקמעונאות, מתוכנן להתקיים ביום ג', 22 בנובמבר 2022 באקספו ת"א במסגרת תערוכת ישראפוד

מהן הסוגיות הבוערות בתחום הקמעונאות?

"שבעה מהלכים דרמטיים פוקדים בימים אלה את תחום הקמעונאות בכלל ואת ענף המזון בפרט, שהרי הוא דומיננטי מאוד בתחום הקמעונאות, גם בגלל המחזור שלו – הוא מגלגל בסביבות 70 מיליארד שקל בשנה!"

"המהלך הראשון הוא יוקר המחיה. אין ספק, שעליות המחירים בהווה ואלה שבדרך משבשות לחלוטין את היציבות ששררה בשנים האחרונות בענף המזון";

"המהלך השני – חדירת קַרְפוּר (Carrefour), החברה הצרפתית הבינלאומית שמפעילה את רשת המרכולים הגדולה באירופה והשנייה בגודלה בעולם מבחינת ההכנסות. עד סוף השנה ייפתחו ברחבי הארץ כ-25 סניפים ראשונים (מתוך 150 בתוך שלוש שנים). קַרְפוּר אמורה לשנות את מפת התחרות בשוק";

"מהלך מספר 3 – התחזקות המותג הפרטי. האם הוא יהיה תחליף מושלם או זמני למותגים המובילים בטווח הקצר או בטווח הארוך?"

"מהלך מספר 4 – מערכת היחסים בין היצרנים והספקים/יבואנים לבין הקמעונאים. זהו הקונפליקט האנכי הקלאסי. איך זה ייגמר? במשך 12 שנה שימשתי סמנכ"ל השיווק של קוקה קולה, וכשנתיים וחצי סגן נשיא שופרסל לשיווק וסחר. כשהייתי בקוקה קולה עברתי כבר מקרים של הפסקת סחורה בגלל עליית מחירים ופגיעה במותג, וכשהייתי בשופרסל ראיתי את הצד השני. מהניסיון האישי שלי בשני צידי המתרס – אני יודע שזה ייקח זמן עד שהצדדים יתפשרו. בסוף זה ייגמר אבל ישאיר משקעים לא מעטים במערכת היחסים בין היצרנים לקמעונאים;"

בהקשר לעליית המחירים, מה עוד ניתן לומר על המחסור במוצרים?

"עשיתי סיור במינימרקטים של שלושה קיבוצים בדרום – נען, גלאון ובית ניר. קהל הלקוחות שלהם הוא קצת יותר שבוי, יש כאלה שמשלימים את הקניות שעשו מחוץ לקיבוץ ויש מי שאומר לעצמו: מה אני צריך לרוץ לקנות מחוץ לקיבוץ – צריך רכב, יש פקקים. בעת הסיור ראיתי שהמדפים ריקים לגמרי. בגלל הציפיות לעליות מחיר היצרנים והספקים מעדיפים לא למכור במחירים הישנים. ובכל מקרה, בסדרי העדיפויות של האספקה – המינימרקטים של הקיבוצים נמצאים במקום הרביעי או החמישי".

הגענו למהלך החמישי.

"כרגע אנחנו עדים לו בצורה דרמטית מאוד – התנהגות הצרכנים/קונים. האם ההתנהגות תשתנה משמעותית? האם תהיה ירידה בנאמנות לרשת או למותג? האם ילכו למותגים זולים יותר או שילכו לרשת אחרת, או שפשוט יורידו את רמת הצריכה ותהיה ירידה בביקוש?

באחרונה יש פריחה לא מבוטלת של הקמעונאות הפרטית (מכולות, מינימרקטים, מעדניות וחנויות המתמחות בתחומים שונים – בשר, דגים, ירקות ופירות, מאפים. כל אלה פוגעים מאוד ברשתות הגדולות. לאורך זמן הצרכן לא יכול להתמודד עם המשיכה שלו למוצרים מסוימים שהוא קונה באופן קבוע והמחירים שלהם יחסית זולים. קוראים לזה בעגה המקצועית 'לוס לידר' (Loss Leader), אלה 24 המוצרים שמהווים 80% מהסל שלך. הרשת מוכרת את המוצרים הללו במחירים נמוכים כדי לייצר טראפיק בחנויות בהנחה שכשתבוא לקנות יש סיכוי שתקנה את כל הסל בחנות וגם את שאר המוצרים שהרשת העלתה את מחירם כדי לאזן את ההפסד. אגב, אם הקמעונאות הפרטית והחנויות המתמחות יעלו מחירים תהיה נהירה חזרה לרשתות הדיסקאונט, ואז אני צופה שאולי תהיה פגיעה במספר העסקים הקטנים שחלקם עלולים אפילו ליפול בתקופה כזו או אחרת";

"המהלך השישי – שאולי יהיה דרמטי יותר – הזמנות באונליין. לעומת חו"ל – בארץ הוא עדיין ברמת חדירה נמוכה (פחות מ-15%). הצרכן הישראלי אוהב לראות מקרוב, לגעת, לחוות. יש בעיות גם באיכות המוצרים שהצרכן מקבל לביתו באמצעות המשלוח, בפער בין פרטי ההזמנה לבין מה שהוא מקבל בפועל, במועד האספקה, ברמת הקירור של המזון. יש עדיין בעיות לוגיסטיות";

"המהלך השביעי, שהוא די דרמטי – כל מה שקורה בגלל הטכנולוגיה: האם חדשנות טכנולוגית תהיה מקור ליצירת יתרון תחרותי? בעולם מחפשים כיום את היתרון התחרותי – למה שיקנו ממני ולא מהמתחרים שלי. האם חוויית הקנייה תשתנה? האם חווית הקנייה הופכת להיות אחד ממקורות היתרון התחרותי? חווית הקנייה היא סובייקטיבית. כל אחד בונה לו את החוויה – אחד מבחינת הניקיון, השני ברמת השירות, השלישי ברמת טריות המוצרים, הרביעי בגלל המוצרים האורגניים. אנו נותנים כל מיני פתרונות שאמורים לשנות את יחס הצרכנים ולייצר טראפיק קבוע ונאמנות לרשת".

אתה תכהן כיו"ר הכנס ותנחה שני פאנלים עם הבעלים והמנכ"לים של הרשתות – אחד עם רמי לוי, והשני עם אייל רביד מנכ"ל ויקטורי ואיתן יוחננוף מנכ"ל רשת יוחננוף. על מה תדונו?

"נדבר באופן הכי פרקטי על כל הסוגיות שהעלינו, על שבעת המהלכים המתרחשים כיום בעולם הקמעונאות בכלל קמעונאות המזון בפרט, על התחרות בין הרשתות לבין הקמעונאית הפרטית והחנויות המתמחות.

צפוי כנס מרתק מאוד, מעניין מאוד, הוא גם מאוד עכשווי, אקטואלי, נמצא בשיח של המשולש הנצחי – קונה – קמעונאי – יצרן/ספק/יבואן".